fbpx

דגים אינם יכולים לראות את המים- אודות הצורך להביא ממד אנושי ללידה

ד"ר מרסדן וגנר
PHD MSPH

 

הבאת מימד אנושי ללידה משמעותה הבנה כי האשה היולדת היא אדם, לא מכונה ולא רק מיכל לייצור תינוקות. להראות לנשים – שהן חצי מהמין האנושי – שהן נחותות ולקויות באמצעות נטילת יכולתן ללדת היא טרגדיה לחברה בכללותה. מצד שני, כיבוד האשה כאדם, כחברה חשובה ורבת ערך במין האנושי, ווידוא כי חוויית האשה במהלך הלידה היא חוויה מספקת ומעצימה אינם מעין תוספת חביבה אלא צורך חיוני, משום שהם מעצימים את האשה ומשום כך מעצימה את החברה ככלל. 
הבאת מימד אנושי ללידה משמעותה העמדת היולדת במרכז ובנקודת שליטה, כדי שהיא תקבל את כל ההחלטות לגבי ההתרחשויות – היא ולא הרופאים או כל אדם אחר. הבאת מימד אנושי ללידה משמעותה הבנה כי נקודת המיקוד של שירותים לאם היולדת היא טיפול ראשוני קהילתי, לא טיפול שלישוני בבית חולים, כאשר מיילדות, צוות הסיעוד והרופאים עובדים כולם יחד כשווים, בצורה הרמונית. הבאת מימד אנושי ללידה משמעותה מתן שירותים ליולדת המבוססים על ראיות מדעיות מוצקות, ובכלל זה ראיות המבוססות על השימוש בטכנולוגיה ובתרופות. 
אולם כיום, במקומות רבים, אין מימד אנושי בלידה. ומדוע? משום שדגים אינם רואים את המים בהם הם שוחים. המסייעים בלידה, בין אם אלה רופאים, מיילדות או צוות סיעודי, אינם יכולים להבחין בהשפעה המעמיקה שמשפיעות ההתערבויות שלהם על הלידה. לצוות המסייעים בלידה בבית חולים אין מושג כיצד נראית לידה ללא התערבויות כאלה, לידה שלא ניטל ממנה המימד האנושי. כשל נפוץ זה בידיעה מהי לידה נורמלית, בעלת מימד אנושי, סוכמה על ידי ארגון הבריאות העולמי במלים הבאות: 
"באמצעות הפיכת הלידה לאירוע רפואי, כלומר, הפרדת אשה מסביבתה והקפתה באנשים זרים המשתמשים במכונות מוזרות כדי לעשות דברים מוזרים במטרה לסייע לה, מצבה הנפשי והגופני של האשה משתנה עד כדי כך שהאופן שבו היא תשלים את ביצוע המעשה האינטימי הזה חייב אף הוא להשתנות ומצב התינוק שנולד ישתנה באותה המידה. התוצאה היא שאי אפשר כבר לדעת מה היה טיבן של לידות לפני שינוים אלה. רוב הגופים המספקים שירותי בריאות כבר לא יודעים מהי לידה שאינה אירוע רפואי. כל הספרות המקצועית בתחום המיילדות וחקר הוולד מבוססות במהותה על תצפיות על לידות שהיוו אירועים רפואיים. " –ארגון הבריאות העולמי (1) 
מדוע לידה כאירוע רפואי שוללת משהו מהמימד האנושי? בלידה הרפואית נמצא הרופא תמיד בשליטה, בעוד שבלידה בעלת מימד אנושי האשה שולטת בנשימתה ובכל דבר שקורה לה. אף מטופלת לא היתה מעולם בשליטה מלאה בבית החולים – אם המטופלת לא מסכימה עם הנהלת בית החולים ונכשלת בניסיונה לשאת ולתת לגבי הטיפול שיינתן לה, האפשרות היחידה שעומדת בפניה היא לחתום על מסמכי שחרור מבית החולים. לתת לאשה בחירה בנוגע לסוגיות טיפול מסוימות בתחום הטיפול המיילדותי אינו מהווה ויתור על שליטה, משום שהרופא הוא זה שמחליט אילו אפשריות יועמדו בפני האשה ולרופאים יש עדיין את הכוח להחליט אם הם יקבלו את החלטת האשה. 
לפני חמש עשרה שנים, בפוראלזה שבברזיל, המליץ כינוסי של ארגון הבריאות העולמי כי הלידה תישלט לא רק על ידי רופאים ובתי חולים אינדיבידואלים אלא על ידי טיפול מבוסס-ראיות שיבוקר על ידי הממשלה. לידה, שנלקחה מהקהילה ושונתה אט-אט, במהלך מאה השנים האחרונות, עד שהיא הפכה לטיפול אשפוזי בבית החולים, מוחזרת לקהילה. כעת תשקול הוועידה הנוכחית את הצעד הבא – החזרת הלידה לאשה ולמשפחתה. רופאים הם יצורי אנוש. יולדות הן יצורי אנוש. והשגיאה היא ממאפייני היצור האנושי. לנשים יש את הזכות לכך שכל השגיאות שנשגות במהלך הלידות שלהן יהיו השגיאות שלהן ולא של אדם אחר. 
הצירים והלידה הם פונקציות של מערכת העצבים האוטונומית. משום כך הם נמצאים מחוץ לשליטה המודעת. כתוצאה מכך קיימות שתי גישות עקרוניות לסיוע בלידה: לעבוד עם האשה, כדי לקדם את התגובות האוטונומיות שלה – זוהי הלידה בעלת המימד האנושי; או לעקוף את הביולוגיה ולאכוף שליטה חיצונית באמצעות התערבויות כדוגמת תרופות/סמים ופרוצדורות כירורגיות – זוהי הלידה באמצעות התערבות רפואית. 
במישור המעשי עשוי הטיפול במהלך הלידה לשלב את שתי הגישות: קידום תגובות האשה שולט, בדרך כלל, על ניהול הלידה מחוץ לבית החולים בעוד שהצבת אמצעי שליטה חיצוניים שולט, בדרך-כלל, בניהול לידה בבית החולים. ואולם הטיפול הוא בעל מימד אנושי או רפואי בהתאם לזאת שהיולדת מקבלת שליטה מלאה – או לא. 
הלידה הרפואית – מדוע? 
בחמש עשרה השנים האחרונות חזינו בהעמקת המאבק בין שתי שיטות אלה ובהתפשטותו על פני העולם כולו. קיימים כיום שלושה סוגים של טיפול ביולדת: גישה רפואית ביותר, "היי-טקית", הממוקדת ברופא ודוחקת את המיילדת לשוליים; זוהי הגישה המקובלת בארה"ב, באירלנד, ברוסיה, בצ`כיה, בצרפת, בבלגיה ובערי ברזיל. גישה במימד אנושי חזק, שבו המיילדות חזקות ואוטונומיות ואחוזי ההתערבות נמוכים יותר; זוהי הגישה המקובלת בהולנד, בניו זילנד ובמדינות סקנדינביה. ולבסוף, שילוב של שתי הגישות, המקובל, למשל, בבריטניה, בקנדה, בגרמניה, ביפן ובאוסטרליה. 
לפני 200 שנים היה כל הטיפול המיילדותי בעל מימד אנושי, משום שהטיפול העמיד את האשה במרכזו וכיבד את הטבע והתרבות, באופן כללי. במדינות מתפתחות יש כיום בדרך כלל שירותי מיילדות רפואיים בערים הגדולות בעוד שהשירותים הרפואיים טרם חדרו אל האזורים הכפריים, והשירותים בעלי המימד האנושים נותרו על כנם. 
הגישה הרפואית השלטת כיום גורסת שטיפול מיילדותי "מודרני", כלומר, טיפול מערבי עתיר-רפואה, מציל חיים ומהווה חלק ממאמצי פיתוח וכי הניסיונות להגביל טיפול מיילדותי מוגזם הם רטרוגרסיביים. המצב הנוכחי במדינות המתפתחות מחזק את התפישה שהסיבה היחידה לכך שעדיין מתקיימות לידות חוץ-אשפוזיות, במעורבות מיילדות, היא כי שירותים רפואיים מודרניים אינם עדיין זמינים לכל אדם. 
ואולם, כפיית רצוננו על הביולוגיה מעמידה אותנו בסכנה. לדוגמה, אם אנו מפסיקים להשתמש בגופנו, גופנו מתקלקל. השימוש במכונית או בתחבורה ציבורית היא עניין "מודרני", שכתוצאה ממנו אנו הולכים אך מעט, שלא לדבר על ריצה. ואז מגלה המדע שגופנו זקוק להתעמלות כזו ושבלעדיה, אנו לוקים בבעיות לב וכלי-דם. כך שהיום אומר לנו הרעיון הפוסט-מודרני לצאת ולצעוד, לרוץ ולעשות ג`וגינג. תופעה זו נתפשת כפרוגרסיבית ולא רטרוגרסיבית. באותה המידה, החזרת המימד האנושי לשירותי המיילדות אינם רטרוגרסיבים אלא פוסט-מודרניים ופרוגרסיביים. 
לכל שינוי במצב האנושי, ובכלל זה גם פיתוח, טומן בחובו פוטנציאל לתוצאות חיוביות ושליליות. התוצאות החיוביות של הפיתוח והקדמה חולשות על התופעות השליליות עד שמגיעה רמה שבה התוצאות החברתיות והכלכליות מגיעות לכל אחד – ואז מתחילות לבצבץ התופעות השליליות. קיים היצף של נתונים המראים כי פיתוח חברתי וכלכלי, ובמיוחד השכלת אמהות, מוריד את שיעור תמותת התינוקות. אך פיתוח כזה מגדיל גם את שיעור המוות בעריסה (SIDS או Sudden Infant Death Syndrome) כשהוא מביא עמו מנהגים "מודרניים", כדוגמת עישון ההורים ואופן הנחת התינוק הישן, שניהם גורמים המקושרים למוות בעריסה. כך שבמקומות מפותחים ביותר, כדוגמת צ`כיה, שיעורי המוות בעריסה נמוכים יותר באזורים כפריים ומפותחים פחות מאשר בערים הצ`כיות ובהונג קונג, שיעורי המוות בעריסה נמוכים יותר במשפחות המפותחות פחות, המקיימות את המנהגים הסיניים המסורתיים (2). ההשפעות השליליות של הפיתוח על תמותת תינוקת, השפעות שהתקיימו תמיד, החלו עתה לבצבץ. 
גם ההשפעות השליליות של פיתוח וקידמה על תמותת אמהות מתחילות להופיע. התערבויות כירורגיות כדוגמת ניתוח קיסרי מצילות חיים, לפעמים, והורגות, לפעמים. תמותת יולדות, אפילו במקרה של ניתוח קיסרי מבחירה (ניתוח שאינו ניתוח חירום) גבוהה פי 2.84, כמעט פי שלוש, מאשר תמותת יולדות בלידת נרתיק (3). במשך חמישים שנה ירדה תמותת היולדות בארה"ב. ואז, בשנות השמונים, החלה תמותת האמהות לעלות ולפי נתוני המרכזים לפיקוח ומניעת מחלות (ה-CDC) בארה"ב, עלתה מ-7.2 בשנת 1987 ל-10 בשנת 1990 (4). בעוד ששיעור זה המשיך לרדת במדינות מתועשות אחרות, המשיכה בשנות התשעים עלייה איטית אך יציבה בתמותת האמהות בארה"ב. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמית, נתונים אלה גבוהים יותר, כיום, מאשר בעשרים מדינות מתועשות אחרות, לכל הפחות (5). 
מכיוון שארגון הבריאות העולמית הסתמך בעבר על רופאים מיילדים ממדינות מפותחות שהיה להם ניסיון מועט, אם בכלל, במדינות מתפתחות, התוכניות שלהן נטו להדגיש את תפקידם של רופאים בטיפול מיילדותי. זו היתה חרב פיפיות – כאשר תוכנית בשם Safe Motherhood Programs (תוכניות לאמהות בטוחה) הופעלה בברזיל היה זה מעודד ומספק לראות נפילה משמעותית בתמותת אמהות – אך בינתיים נסק מספר הניתוחים הקיסריים, אפילו במדינות העניות ביותר (ראי להלן).
רופאים מיילדים טוענים לעיתים קרובות שהפעלת טיפול רפואי "היי-טקי" ביולדות במדינות עשירות מהווה התקדמות אמיתית, אך הראיות המדעיות מראות כי לא תמיד זה המצב. במהלך 20 השנים האחרונות לא נרשם במדינות המתועשות שיפור משמעותי בלידות במשקל נמוך או בשיתוק מוחין. הירידה הקלה בשיעור התמותה סביב הלידה בעשר השנים האחרונות במדינות אלה אינה נובעת מירידה בתמותת העוברים אלא כתוצאה משיפור קל בתמותת יילודים המקושר לטיפול נמרץ ליילודים ולא בטיפול מיילדותי. כל הניסיונות שנערכו במדינות מפותחות להראות קשר בין שיעורי תמותה סביב הלידה עם שיעורי התערבות מיילדותית גבוהים יותר, כשלו. מחקר שערך המרכז הלאומי לסטטיסטיקה בריאותית בארה"ב (US National Center for Health Statistics) מעיר: "ההשוואות בין שיעורי תמותה סביב הלידה בניתוחים קיסריים ובלידות נרתיקיות שכללו התערבות ניתוחית אינן מציגות מיתאם עקבי בין מדינות שונות." (6) סקירת הספרות המדעית בנושא זה, שנכתבה על ידי היחידה הלאומית לאפדימיולוגיה סביב הלידה באוקספורד (Oxford National Perinatal Epidemiology Unit states) קובעת: "מספר מחקרים לא גילו כל קשר בין שיעורי תמותה גולמיים סביב הלידה ורמת הלידות שכללו התערבות ניתוחית." (7) 
מידע זה מרמז כי בתחום הטיפול ביולדת במדינות המתועשות, אנחנו עומדים כעת במקום שבו מתקרבות התוצאות החיוביות של הפיתוח והטכנולוגיה לשיאן – וההשפעות השליליות מתחילות לבצבץ. ראייה זו עוזרת לנו להסביר מדוע התקדמות בטכנולוגיה ובפיתוח לא יכולה להוביל לשיפור בבריאות, אלא במקרה שהטכנולוגיה נמצאת בהרמוניה עם תהליכים ביולוגיים טבעיים ומולווה בטיפול רפואי בעל מימד אנושי. והנה דוגמה פשוטה: אם ניתוח קיסרי אלקטיבי מבוצע אחרי תחילת הצירים הוא עשוי לקדם תהליכים טבעיים, במקרים מסוימים. אך ההמתנה עד תחילת הצירים משמעותה שרופאים מאבדים את האפשרות לקבוע מועד לפרוצדורה שיהיה נוח להם. ואולם, אם יקרה מה שכמעט תמיד קורה כיום והרופא מנסה לעקוף תהליכים טבעיים באמצעות ביצוע ניתוח קיסרי אלקטיבי לפני תחילת הצירים, קיים סיכון גבוה יותר של תסמונת מצוקה נשימתית ושל פגות, שניהם גורמי תמותה מובילים בין יילודים. אכיפת רצוננו על הטבע נעשית תוך הסתכנות. 
כל זה מסייע להסביר מדוע סוכנויות פיתוח בינלאומית כדוגמת הבנק העולמי (World Bank) מכירות כעת בעובדה שפיתוח כלכלי אינו יכול להוביל לשיפורים במצב האנושי אלא כאשר הם מלווים בפיתוח חברתי, ובכלל זה, בחינוך. 
הסכנה הגדולה ביותר בניהול המערבי, הרפואי של לידות הוא היצוא הנרחב של ניהול זה למדינות מתפתחות. ראיות מדעיות מראות כי מתן אינפוזיית נוזלים לכל אשה במהלך לידה אינה נחוצה, אך נוהל כזה אינו מהווה טרגדיה במדינה עשירה אלא רק בזבוז כסף. אולם ראיתי אינפוזיות נוזלים כאלה בבתי חולים מחוזיים קטנים, באזורים חקלאיים במדינות מתפתחות, כאשר לאותם בתי חולים יש כל כך מעט כסף שהם משתמשים שוב במזרקים חד-פעמים. אינפוזיות נוזלים במהלך לידה במדינות מתפתחות הוא בזבוז טרגי של משאבים מוגבלים ביותר. כאשר מדינות מתפתחות מאמצות נוהלים מיילדותיים מערביים שאינם מבוססים על ראיות, התוצאה היא שנשים אחרות באותן המדינות מתות מסרטן שלא התגלה מוקדם מספיק עקב העדר תשומת לב ומשאבים כספיים לצורך ביצוע טיפול אפור ויומיומי אך חיוני, כדוגמת תוכניות מעורבות קהילתית לגילוי מוקדם של סרטן עבור נשים עניות. 
רופאים מיילדים, כמו כל רופא קליני אחר, עובדים קשה כדי לסייע למטופל אחד בכל רגע נתון. בעת איזון הסיכונים והסיכויים, רופאים רוצים לסייע להעמיד את המיקוד על סיכויים ולא על סיכונים. לדוגמה, כתבי עת בארה"ב הציגו 41 מחקרים אקראיים מבוקרים (RCT) לגבי השימוש במיסופרוסטול (misoprostol – cytotec) לצורך זירוז לידה. מחקרים אלה מוכיחים את יעילות התכשיר – אך אין אפילו מחקר RCT אחד שגודלו מאפשר מדידה מספקת של הסיכונים. (8) וכך, ה- Cochrane Library ממליץ שלא להשתמש במיסופרוסטול למטרה זו. (9) אך המיסופרוסטול פועל והוא קל וזול, כך שהוא מופעל באופן נרחב בארה"ב, אף כי לא אושר למטרה זו על ידי ה-FDA. מחקרים מתחילים כעת להופיע המראים סיכונים חמורים בעת השימוש במיסופרוסטול לצורך הבשלת צוואר הרחם או זירוז לידה אצל נשים שיש להן צלקת ברחמן (10,11) אך זה כבר מאוחר מדי עבור נשים רבות בארה"ב שעברו ניתוח קיסרי קודם ואשר רחמן בקע לאחר זירוז באמצעות מיסופרוסטול ומאוחר מדי עבור תינוקיהם הרבים שמתו. וכך הצטרף בשנות התשעים המיסופרוסטול ששימש לזירוז לידה אצל נשים שעברו ניתוח קיסרי קודם למדידת עצמות אגן באמצעות קרני רנטגן בשנות השלושים ו-DES שניתן לנשים הרות בשנות החמישים ולתלידומיד בשנות השבעים, כדוגמה להתערבויות מיילדותיות שגרמו לתוצאות טרגיות מכיוון שנכנסו לשימוש נרחב לפני שעברו הערכה מדעית מספקת. 
מאחורי הפרשנות השגויה של הנתונים המדעיים עומדת המציאות – ובה יש לרוב הרופאים העובדים בפועל עם מטופלים הכשרה מדעית מועטת, אם בכלל. כדי לייצר היפותזות חייבים המדענים להאמין שהם לא יודעים את התשובות, בעוד שעל רופאים, כדי שיהיה להם ביטחון מספיק כדי להחליט החלטות של חיים ומוות, חייבים הרופאים להאמין שהם כן יודעים את התשובות. 
רוב הרופאים הקליניים זוכים להכשרה מועטת, אם בכלל, בתחום בריאות הציבור והאפידמיולוגיה. הם אינם יכולים להבין כיצד מושלכים נתונים מבוססי אוכלוסיות על מטופלים שכתוצאה ממנה, לדוגמה, מפורסמים בביטאונים קליניים חשובים טענות נגד השימוש בשיעורים מומלצים לביצוע ניתוחים קיסריים. (12) כשל זה של כמה מהרופאים הקליניים להבין את תחומי בריאות הציבור והאפדימיולוגיה משולב לעיתים קרובות מדי עם כשל של אנשי המקצוע בתחום בריאות הציבור והימנעותם מהתעמתות עם רופאים קליניים בדבר שיעורי-יתר בפרקטיקות שלהם, עקב חרדתם מפני עוצמתם של הרופאים הקליניים ונאמנותם לקולגות באותו המקצוע. (13) 
רופאים קליניים ברוב המקומות עדיין מסתמכים על ביקורת של עמיתיהם ותקנים קהילתיים כדי לקבל הנחיה בפרקטיקות שלהם. השימוש ברופאים-עמיתים כגורם מרכזי בפיתוח ובקרה של הנחיות בפרקטיקה נכשל, לא במעט עקב נאמנויות בין עמיתים למקצוע. "תקנים קהילתיים לפרקטיקה" המבוססים על פרקטיקות של רופאים מובילים עם מטופלים אינדיבידואלים מהווים עדיין "השער היציג", זאת על אף העובדה שכל תקנים אלה הוכחו כמקרה פשוט של "זה מה שכולנו עושים", המוביל לטיפול שהוא המכנה המשותף הנמוך ביותר במקום תקן של הטיפול המיטבי, המבוסס על ראיות. 
הגישה היחידה שרופאים מטפלים יכולים להבין היא גישת המקרה הבודד, ראיות אנקטודטליות. גישה זו מובילה לתרחיש "מה יקרה אם" שבו דוחים הרופאים את הפעלת נתוני האוכלוסיה על המטופלים שלהם מתוך שיקולי "מה יקרה אם" תקרה תקלה זו או אחרת במקרה של מטופל מסוים. ואין אף דוגמה טובה יותר לכך מאשר לידה חוץ-אשפוזית מתוכננת. 
רופאים רבים והארגונים שלהם ממשיכים להאמין בסכנות הכרוכות בלידה חוץ-אשפוזית מתוכננת, בין אם זה במרכז לידה או בבית, תוך דחיית הראיות החותכות לכך שלידה חוץ-אשפוזית מתוכננת היא בטוחה עבור אשה ברמת סיכון נמוכה. תגובתו של הרופא הטיפולי לראיות אלה היא: "אבל מה אם מתרחשת לידה חוץ-אשפוזית ומשהו קורה?" מכיוון שרוב הרופאים הטיפוליים לא ליוו לידה חוץ-אשפוזית, שאלתם בדבר "מה יקרה אם?" מכילה מספר הנחות שגויות. ההנחה הראשונה היא שבמהלך לידה קורים דברים במהירות. למעשה יש רק חריגות מעטות מהכלל האומר שהדברים קורים לאט במהלך צירים ולידה וכי מקרה חירום אמיתי, שבו כל שנייה הרת גורל, הוא מקרה נדיר ביותר וכפי שנראה להלן, לעיתים קרובות יכולה המיילדת לטפל במקרה חירום זה בבית או במרכז הלידה. 
ההנחה השגויה השנייה היא שכאשר מתפתחת תקלה, אין שום דבר שיכולה לעשות מיילדת מחוץ לבית החולים. זוהי הנחה שיכול להניח רק אדם שמעולם לא התבונן במיילדות בלידות מחוץ למסגרת אשפוזית. מיילדת מיומנת יכולה לחזות תקלות ובדרך כלל, למנוע את התרחשותן מלכתחילה, משום שהיא מספקת ליולדת טיפול רציף, אחת-על-אחת, בשונה מאשר בבית החולים, שם יכולות האחיות או המיילדות רק להציץ מפעם לפעם בנשים שעל מהלך הלידה שלהן הן מופקדות. אם אכן מתפתחת תקלה יכולה המיילדת לעשות כל דבר שאפשר לעשות בבית החולים, כולל מתן חמצן וכן הלאה, למעט מספר מועט של יוצאים מן הכלל. לדוגמה, כאשר ראשו של התינוק נולד אך הכתפיים כלואות, אין שום דבר שאפשר לעשות בבית החולים מלבד מספר תמרונים להנעת האשה והתינוק, תמרונים שהמיילדת החוץ-אשפוזית יכולה לעשות באותה המידה. התמרון המוצלח העדכני ביותר לצורך טיפול בכליאת כתפיים שכזו שדווח בספרות המקצועית קרוי על שם המיילדת שעבדה במרכז לידה, אשר תיארה אותו לראשון (תמרון גסקין). (14)
ההנחה השגויה השלישית היא שיכולה להיות פעילות מהירה יותר בבית החולים. האמת היא כי עבור רוב המטופלים בטיפול פרטי, הרופא המטפל באשה אינו נמצא אפילו בבית החולים במהלך רוב שעות הלידה ועל האחות לקרוא לו כאשר מתעוררת תקלה. זמן "שינוע הרופא" מקביל לזמן "שינוע היולדת" ממרכז לידה או מלידה בבית. אפילו בלידה בבית חולים, כאשר נוצר צורך בניתוח קיסרי, נדרשים לבית החולים 30 דקות, בממוצע, כדי להתכונן לניתוח, לאתר את הרופא המרדים וכיוצא באלה. במחקר אחד שכלל 117 לידות במהלך אשפוז וניתוחים קיסריים במצב חירום עקב מצוקה עוברית, נרשם 52% מהמקרים זמן של יותר מ-30 דקות מרגע ההחלטה ועד רקע ביצוע החתך. (15) אם כך, במהלך 30 הדקות הללו הרופא או היולדת החוץ-אשפוזית נמצאים במצב של שינוע אל בית החולים. זו הסיבה לכך שחשוב שתהיה מערכת יחסים טובה ושיתוף פעולה הדוק בין המיילדת החוץ-אשפוזית לבין בית החולים, כדי שכאשר המיילדת מתקשרת לבית החולים כדי להודיע להם על השינוע, בית החולים לא יבזבז זמן בהכנת הסידורים לקראת היולדת הנכנסת. אלה הסיבות לכך שאין שום נתונים כלל שתומכים בתרחיש "מה יקרה אם" שמשמש רופאים מסוימים כדי להבהיל את הציבור ואת הפוליטיקאים בנושא לידות מחוץ למסגרת בית החולים. 
לאחרונה ניכרת תנועה מבורכת לכיוון ביסוס ההתנהלות הרפואית על ראיות מדעיות ורופאים מיילדים רבים עמלים רבות כדי להביא את הפרקטיקה שלהם ליישור קו עם הראיות העדכניות ביותר. ואולם אפילו היום, רופאים רבים אינם מכירים את הראיות המדעיות העדכניות ואף לא את האמצעים הדרושים להשגתם. בסקר שנערך בבריטניה בשנת 1998 76% מהרופאים שנסקרו היו מודעים לרעיון הפרקטיקה מבוססת הראיות אך רק 40% האמינו כי ראיות מדעיות ישימות מאוד לפרקטיקה שלהם ורק 27% הכירו את שיטות הסקירה הביקורתית של הספרות המקצועית וכאשר עמדה בפניהם בעיה קלינית מסובכת, רובם היו מתייעצים קודם ברופא אחר ולא בוחנים את הראיות המדעיות. (16) עובדה זו עוזרת להסביר את הפעם הנמשך בין פרקטיקות קליניות לבין הראיות המדעיות. 
אף כי טיפול מיילדותי הופך אט-אט להיות מבוסס יותר על ראיות מדעיות, קיימת נטייה שלא להעריך התערבויות מיילדותיות לפי הסיכונים הנסתרים וארוכי הטווח הכרוכים בהם. לדוגמה, הראיות מרמזות על התרחבות תפוצתן של בעיות נוירולוגיות מסוימות, כדוגמת תסמונת קשב לקוי (ADD), דיסלקסיה ואוטיזם. בעוד שנערכים מאמצים לאתר את הגורמים לבעיות אלה, אינו מודע לאף ניסיון לקבוע מתאם כלשהו עם התערבויות מיילדותיות שהופכות נפוצות יותר, כדוגמת סריקות אולטראסאונד טרום-לידה, זירוז לידה באמצעים פרמקולוגיים, מתן חסם אפידורלי בעת כאבים נורמליים בלידה וניתוחים קיסריים אלקטיביים. 
סיבה נוספת לקיום הפער שבין הראיות והפרקטיקה היא התירוצים שמתרצים רופאים מסוימים לכך שהם מתנגדים לראיות בפרקטיקה הרפואית שלהם. תירוצים אלה כוללים: הראיות אינן עדכניות; איסוף נתונים הוא תהליך איטי מדי ומונע התקדמות; אני משתמש/ת בשיקול דעת קליני ובניסיון שצברתי; השימוש ב"סיפורי אימה" אנקדוטליים לשם הוכחת הצורך בהתערבות רפואית שהראיות מראות כי אינה נחוצה; ציטוט ראיות מאיכות לקויה ו/או בלתי-מספקת; "סמוך/סמכי עלי, אני רופא"; "די עם הירידה הזו על רופאים"; ראיות שוחקות את עצמאותו של הרופא. בנוסף לתירוצים אלה, תירוצים נוספים, שנפוצים בעת הטיפול ביולדות כוללים: לנשים שלנו יש אגן קטן יותר (ללא ראיות), התינוקות שלנו הולכים וגדלים (ללא ראיות), האוכלוסייה שלנו היא פחות הומוגנית (ללא ראיות). 
יש רופאים מיילדים שנוטים, מתוקף השתייכותם לחברה, לתת אמון עיוור בטכנולוגיה ובמנטרה: טכנולוגיה = התקדמות = מודרניות. הצד השני של מטבע זו היא העדר האמון בטבע, גישה שבוטאה בצורה מוצלחת על ידי רופא מיילד קנדי: "הטבע הוא רופא מיילד גרוע". אם כך, הרעיון הוא לכבוש את הטבע והוא גורם לתוצאות בדמות ניסיונות רחבי היקף לשפר את הטבע, לפני ביצוע הערכה מדעית. במאה העשרים גרם הדבר לסדרת ניסיונות כושלים לשפר את האבולוציה הביולוגית והחברתית. רופאים באו במקום המיילדות בלידות שניצבו ברמת סיכון נמוכה ואז הוכיח המדע שהמיילדות הן אפשרות בטוחה יותר. בתי חולים באו במקום הבית בלידות שניצבו ברמת סיכון נמוכה ואז הוכיח המדע כי הבית בטוח ושמתרחשות בו הרבה פחות התערבויות בלתי-נחוצות. צוות בית החולים בא במקום המשפחה לצורך תמיכה בלידה ואז הוכיח המדע כי הלידה בטוחה יותר אם המשפחה נוכחת בה. תנוחת הליתותומיה [שכיבה על הגב עם הרגלים באוויר] החליפה את תנוחות הלידה האנכיות ואז הוכיח המדע כי הלידה בטוחה יותר בתנוחות אנכיות. בדיקות רפואיות שנטלו את היילוד מהאם במהלך 20 הדקות הראשונות באו במקום את השארת התינוקות עם האמהות ואז הוכיח המדע את הצורך בהתחברות עם האם במהלך פרק זמן זה. חלב מתוצרת אדם בא במקום החלב מתוצרת האשה ואז הוכיח המדע שחלב אם טוב בהרבה. חדר תינוקות מרכזי בא במקום האם ואז הוכיח המדע כי "ביות" (rooming-in) עדיף. אם רופאים רבים יותר היו חווים רעידת אדמה או התפרצות הר געש הם היו מבינים כי רעיונותיהם בדבר שליטה בטבע אינם יותר מאשר סיפורים הנכתבים כדי להתגבר על האפסיות. 
ניתוח קיסרי מיותר: הסמל המובהק של נטילת המימד האנושי 
הדוגמה התמציתית ביותר של הכנסת המימד הרפואי לידה תוך נטילת המימד האנושי ממנה הוא הניתוח הקיסרי המיותר, שבו המנתח הוא השולט ולאשה לא נותרה עוד שום שליטה. ניתוח קיסרים יכול להציל חיים אבל אין ראיות לכך שהשיעורים העולים של ניתוחים קיסריים בשני העשורים האחרונים במדינות רבות שיפרו את תוצאות הלידות. (6,7) כיצד הדבר ייתכן? ככל שההתוויות לביצוע ניתוח קיסרי מתרחבות ושיעורי הניתוח עולים מוצלים חיים באחוז הולך וקטן מכל מקרי הניתוח הקיסרי. אך הסיכונים הכרוכים בפרוצדורה ניתוחית אינם יורדים עם עליית שיעורים הניתוחים הקיסריים. ההיגיון מכתיב שבסופו של דבר יגיע שיעור שבו הורג הניתוח הקיסרי כמעט את אותו מספר של תינוקות שהוא מציל. 
נשים והתינוקות שלהן משלמות כיום מחיר גבוה על קידום הניתוח הקיסרי על ידי רופאים מסוימים. הנתונים המדעיים לגבי תמותת יולדות הקשורה בניתוחים קיסריים מרמזים כי הצמיחה בשיעורי תמותת היולדות בארה"ב ובברזיל עלולה להיות קשורה, לפחות בחלקה, עם השיעורים הגבוהים של ניתוחים קיסריים במדינות אלה. (3) על שתי המדינות הללו לבחון בעיון את כל מקרי תמותת היולדות כדי לבחון את ההיפותזה החזקה האומרת כי השיעורים הצומחים של תמותת יולדות מקושרים עם שיעורים גבוהים של ניתוחים קיסריים. משמעותם של הנתונים בדבר סיכונים אחרים ליולדת וליילוד הכרוכים בניתוח קיסרים היא ששניהם משלמים מחיר גבוה, הן בלידה הנוכחית והן בהריונות עתידיים. (17) 
אם כך, מדוע מתבצעים כל כך הרבה ניתוחים קיסריים מיותרים? כאשר הטיפול ביולדת נשלט על ידי רופאים וכאשר מיילדות נדחקות לשוליים או אינן נמצאות כלל בתהליך, שם נמצאים שיעורים גבוהים יותר של ניתוחים קיסריים. מחקרים רבים הראו שיעורים נמוכים יותר של התערבות מיילדותית כאשר מיילדות מסייעות בלידה ברמת סיכון נמוכה מאשר כאשר רופאים מספקים את הטיפול הלידתי הראשוני ליולדות ברמת סיכון נמוכה. (18) אין זה מקרה שהשיעורים הגבוהים ביותר של ניתוחים קיסריים מופיעים בארה"ב, בקנדה ובערי ברזיל, שם הרופאים המיילדים מסייעים ברוב הלידות הנורמליות ויש רק מעט מיילדות המסייעות במעט לידות. הצבת מנתח גיניקולוגי מוכשר ומיומן לסיוע בלידה נורמלית מקבילה להצבת רופא ילדים מנתח כשמרטף של ילד נורמלי, בן שנתיים. זהו בזבוז של זמנו וכישוריו של המנתח וכאשר הילד מתעייף ומתחיל להתנהג כמו ילד עייף, המנתח עלול להתפתות להשתמש בתרופות וסמי הרגעה בצורה שאינה הולמת את המצב, בעוד ששמרטף מיומן ירגיע את התינוק באמצעות מגוון טכניקות שאינן רפואיות. והחדרת המימד הרפואי לתוך ילדות נורמלית דומה להחדרת המימד הרפואי לתוך לידה נורמלית. שיעורים גבוהים של ניתוחים קיסריים מהווים סמל של העדר החדרת המימד האנושי בלידה. 
שימוש-היתר בניתוחים קיסריים אלקטיביים ובהתערבויות מיילדותיות מיותרות אחרות מאיים גם על הקהילה הרחבה יותר. אפילו במדינות העשירות ביותר בעולם אין את המשאבים הכלכליים לשתילת כל הלבבות, לביצוע דיאליזה בכל הכליות, להענקת ירכיים חדשים לכל האנשים שעשויים ליהנות מתוצאות הפרוצדורות הללו. יש להחליט אילו טיפולים רפואיים וניתוחיים יש לממן והחלטות אלה יקבעו מי יחיה ומי ימות. ניתוח קיסרי המבוצע ללא כל התוויה רפואית אלא רק משום שאשה בוחרת בו דרוש מנתח, אולי גם רופא נוסף, לסיוע, רופא מרדים, אחיות כירורגיות, ציוד, חדר ניתוח, דם לעירויים במקרה הצורך, שהות ארוכה בבית החולים לאחר הניתוח וכיוצא באלה. כל אלה עולים כסף רב ומה שחשוב באותה המידה, מחייבים הכשרה רבה של צוות הטיפול, הכשרה שרובה מבוצע על חשבון הממשלה, אפילו אם הניתוח הקיסרי מבוצע על ידי רופא פרטי בבית חולים פרטי. אם אשה עוברת ניתוח קיסרי אלקטיבי רק משום שהיא מעדיפה זאת יעמדו פחות משאבים אנושיים וכלכליים לרשות שאר מערכת הבריאות. 
מעמסה מסוכנת זו על המשאבים הכלכליים חמורה בהרבה, כפי שהובהר לעיל, כאשר הרגלי הניתוח הקיסרי של מקומות כדוגמת ארה"ב מיוצאים למדינות מתפתחות, להן יש הרבה פחות משאבים להקדיש לשירותי בריאות. לדוגמה, באחת מהמדינות בברזיל יש ב-59 בתי חולים שיעורי ניתוח קיסרי של מעל 80%, בשלושה מחוזות בריאות יש שיעורי ניתוח קיסרי של מעל 70%, בעוד שב-13 מחוזות בריאות נוספים יש שיעורי ניתוח קיסרי של מעל 60% ובמדינה כולה יש שיעור ניתוחים קיסריים של 47.7%. (19) ברור שהדבר שואב כמות עצומה של משאבים מתוך משאבי הבריאות המוגבלים של ברזיל. ונשות ברזיל משלמות גם מחיר אחר. הנתונים שניתנו לעיל, המוכיחים כי תמותת האמהות הגבוהה יותר בניתוחים קיסריים אלקטיביים בבריטניה מאוששים שוב באמצעות הנתונים המראים עלייה לאחרונה בשיעורי תמותת האמהות באזורים בברזיל בהם נרשמו הרמות הגבוהות הללו של ניתוחים קיסריים. (20) ניתוח קיסרי לפי דרישה מהווה מותרות יקרים ומסוכנים. 
לאור נושאים אלה, הועדה לבירור אספקטים אתיים של הילודה ובריאות האישה של FIGO (ארגון המטרייה הבינלאומי של ארגונים מיילדותיים לאומיים) קבע בדוח משנת 1999: "ביצוע ניתוח קיסרי מסיבות שאינן רפואיות אינו מוצדק מבחינה אתית." (21) ויש רופאים מיילדים בודדים ומספר ארגונים רפואיים הפועלים כדי להוריד את שיעורי הניתוחים הקיסריים ולהכניס מימד אנושי בלידות. 
פתרונות 
עד עתה לא היינו חכמים מספיק, במדינות מפותחות ומתפתחות, לנצל את הטיפול הרפואי בלידות תוך הימנעות מהחסרונות, כדוגמת הנטייה להגזמה בהתערבות הרפואית. להוספת המימד האנושי בלידה יש פוטנציאל לשלב את היתרונות של הלידה המערבית, בעלת המימד הרפואי, עם היתרונות של ניתוב הטיפול כך שהוא יכבד את הצד הביולוגי, החברתי, התרבותי והרוחני של הלידה האנושית. קיימות מספר אסטרטגיות להחדרת מימד אנושי ללידה – אסטרטגיות שיחזירו את האשה ואת המשפחה לשליטה בלידת הילד שלהם, תוך הענקת העוצמה הנדרשת לאשה כדי שתאמין בעצמה באמצעות חוויית התוצאות שגופה יכול להשיג. 
האסטרטגיה הראשונה היא חינוך. מי ששולט במידע שולט בעוצמה. בעבר נהגה הרפואה לשמור על שליטתה בטיפול הרפואי באמצעות מיסוך המידע והסתרתו. כיום ישנה הבנה שחיסיון רפואי, המהווה תירוץ לגיטימי למניעת גישה למידע לגבי מטופלים מסוימים, אינו מהווה תירוץ להגבלת הגישה לנתונים קבוצתיים, כדוגמת פרטים לגבי בית החולים והקהילה. מהפכת המידע משנה באופן מהותי את הטיפול הרפואי. הופעת האינטרנט משפיעה באופן מהותי על הבאת מידע רפואי לכלל הציבור. תנועה חדשה דורשת שהמטפלים הרפואיים ומתקני הטיפול הרפואי (ובכלל זה, בתי חולים) יקבלו אחריות ויפעלו בשקיפות במילניום החדש. הדבר נדרש כדרישה יסודית של כל דמוקרטיה. יש לספק לציבור מידע מלא וישר, גם כאשר משמעות הדבר ויתור על עוצמה ובמקרים מסוימים, סיכון נהלים מסוימים – ושיעורי תמותת האמהות מהווה דוגמה ראשונית לכך. 
יש לספק מידע מלא בדבר התוצאות הטובות והרעות של לידה רפואית לספקי הטיפול הרפואי, לפקידי בריאות הציבור, לפוליטיקאים ולציבור. כלומר, על כולם להתחיל לראות את המים בהם שוחים רבים מהרופאים ובתי החולים ולראות שבמקרים רבים הם מלאים בכרישים שאולי לא יאכלו את הרופאים אבל עלולים לפעמים לאכול נשים ותינוקות. 
הצורך להרחיב את אופקי הרופאים בהקשר של טיפול ביולדות אינו בעיה חדשה. בספר רפואה שפורסם בשנת 1668 מופיעה הקביעה הבאה: "רופאים שמעולם לא ראו לידה ביתית אך מרגישים שביכולתם לטעון נגדן דומים לגיאוגרפים המתארים עבורנו ארצות רבות שהם מעולם לא ראו." עלינו להתחיל בכך שנדרוש מרופאים להסתכל על המים בהם מתקיים הטיפול המודרני ביולדות, כדי לקבל תקן פיזיולוגי אליו הם יוכלו להשוות את כל החוויות שלהם. בתוכנית להכשרת רופאים מיילדים בפיליפינים נדרש כל רופא להיות נוכח במספר מסוים של לידות ביתיות מתוכננות, לפחות. על כל תוכנית להכשרת צוות מיילדותי לחייב את הלומדים ביקורים בלידות חוץ-אשפוזיות מתוכננות, ובכלל זה במרכזי לידה ולידות ביתיות. מיילדות ואחיות מיילדות זקוקות לאותה החוויה במהלך הכשרתן. 
חינוך נשים – ובמיוחד נשים הרות – הוא בעל חשיבות עליונה, אך כאן הנושאים הם: מה מספרים לנשים? במקומות מסוימים נשלט החינוך לפני הלידה על ידי מספר רופאים מיילדים, שמתעקשים לתת לנשים ההרות רק מידע ידידותי-לרופאים. רופאים מרדימים רבים בארה"ב הצליחו להגיע לתוך כיתות ההכנה ללידה, שם הם שרים את תהילות החסם האפידורלי ובדרך כלל, לא אומרים דבר לגבי הסיכונים המשמעותיים הכרוכים בפרוצדורה פולשנית זו. 
בתקופה האחרונה נאלצים רופאים שרוצים לקדם את בחירתן של נשים בניתוחים קיסריים אשר אין התוויה רפואית לגביהן לספק מידע מוגבל וברור בקפידה. (17) מאוד לא סביר להניח כי נשים ישקלו אי-פעם לבחור בניתוח קיסרי אילו קיבלו את מלוא המידע המדעי לגבי הסיכונים עבור עצמן והתינוקות שלהן. הנושא האתי המרכזי אינו הזכות לבחור או לדרוש פרוצדורה כירורגית משמעותית שאין עבורה כל התוויה רפואית אלא הזכות לקבל מידע מלא ובלתי-משוחד ולדון במידע זה, לפני כל תהליך רפואי או כירורגי. 
אשה משוחררת משתדלת, כיאות, שלא להישלט על ידי גברים. זהו מאמץ שהופך קשה עוד יותר אם היא חיה בחברה שוביניסטית. יש דרכים רבות בהן נמצאת היולדת תחת דיכוי בעת לידה בבית חולים שבחברה "מאצ`ואיסטית". יש דרכים רבות בהן הן עשויות לקבל את המסר שהן לא חשובות ולא חופשיות אלא נשלטות על ידי צוות לוחמני. לדוגמה, נאמר להן לא לצעוק או להרעיש בעת צירי הלידה. 
אבל אם אשה מקבלת את מודל הטיפול הרפואי, הנשלט על ידי גברים, על המידע הסלקטיבי הכרוך בו, היא מוותרת על כל אפשרות לשלוט בגופה-שלה ולעשות בחירות אמיתיות. ספרים רבים נכתבו על מידת השחרור וההעצמה הגלומים בלידה, כאשר אשה שולטת במתרחש. ללא בחירה מודעת ועתירת מידע, האשה תוותר על כל שליטה ותתאים את עצמה לרצונותיהם של הרופאים ובתי החולים. נשים שדורשות את אפשרות הבחירה אך מקבלות רק מידע סלקטיבי, ידידותי במיוחד לרופאים, קונות מבלי-משים את העמדה הרפואית. למרבה הצער, יש פמיניסטיות מעטות, הנלחמות כיאות למען זכויות נשים, שנגררו להאמין במידע תואם-הרופאים וכתוצאה מכך, קידמו שלא-מדעת את זכותן של נשים לדרוש פרוצדורות מיילדותיות המסכנות אותן ואת התינוקות שלהן.

חלק שני

אסטרטגיה שנייה להכנסת מימד אנושי ללידה היא קידום פרקטיקות יולדות המבוססות על ראיות מדעיות. כפי שצוין לעיל, השימוש בסקירה על ידי עמיתים ואימוץ תקנים קהילתיים לפרקטיקה לא הצליח לסגור את הפער בין נהלים מיילדותיים כיום לבין הראיות הרפואיות. ובמקומות רבים, אנשי המקצוע בתחום בריאות הציבור והסוכנויות הממשלתיות לא התעקשו לסגור את הפער בין נהלים ובין ראיות, לעיתים קרובות מתוך חרדה מפני עוצמת הממסד הרפואי. (13) 
היה זה תרגיל מעניין וחינוכי עבורי, לבקר יחידות מיילדות בבתי חולים ולהציג בפני הצוות טבלה פשוטה, המציגה את שיעורי ההתערבות הרפואית אצלם (זירוז, אפיזיוטומיה, ליתותומיה, לידה נרתיקית כירורגית, ניתוח קיסרי) בטור השמאלי ואת השיעורים המבוססים על ראיות מדעיות בטור הימני. השיחה המתפתחת לאחר מצגת זו מאופיינת יותר בעוצמת החום מאשר בנאורות ותמיד יש לפחות מספר רופאים שמודאגים באותה מידה כמוני בדבר הפער בין הפרקטיקות שלהם והראיות המדעיות. כשאנו נכנסים לעידן הפוסט-מודרני בטיפול הרפואי יוחלפו "עקרונות החבר`ה לטיפול בחולים", ששימשו בעבר, על התחושה המלוכנית והנימה הפומפוזית הכרוכות בהם, בעקרונות טיפול המבוססים על ראיות מדעיות שזכו לאישור הקהילה. 
אסטרטגיה מהותית נוספת לצורך הכנסת מימד אנושי בלידה היא: מיהו המטפל הראשוני בנשים במהלך הריון ולידה? המסורת לפיה רופאים מתעקשים לשלוט בפרקטיקות שלהם, כמעט ללא הפרעה מצד הקהילה ונציגיה או ללא הפרעה כזו כלל, היא מסורת ותיקה ביותר. במהלך המאה העשרים נעלם נוהל "ביקורי הבית" של הרופאים. כל עוד רופאים העניקו את הטיפול הראשוני לנשים בריאות ונורמליות במהלך ההריון והלידה, נשים לא יהיו בשליטה והמימד האנושי לא יוכנס ללידה. 
על מדינות להתאמץ שלא לאפשר לרופאים ממקומות בהם נהוג טיפול מיילדותי רפואי אינטנסיבי, כדוגמת ארה"ב, לבוא ולנסות למכור למדינה את מערכת הטיפול המיילדותי של הרופא עצמו, מערכת שבה כמעט כל בית חולים ובית יולדות מציע רק סגנון אחד של טיפול ביולדת – סגנון שאינו מבוסס על מידע מדעי אלא על השליטה המוחלטת שרופאים שולטים במערכת. טיפול מיילדותי בארה"ב הוא טיפול שבו הצד הרפואי מוקצן. רופאים נותנים את הטיפול הראשוני ליותר מ-90% מהיולדות הבריאות והנורמליות. כתוצאה מכך הפכה הלידה לפרוצדורה כירורגית בעלת שיעורים גבוהים של התערבויות מיותרות. היולדות עוברות תהליך של אנטי-העצמה וישנו בזבוז עצום של משאבים, כלכלים כמו גם מקצועיים. סכום כפול מושקע בטיפול מיילדותי, בחישוב לגולגולת, מאשר בכל מדינה אחרת והמיילדות נדחקות הצידה. זוהי לא שיטה שמן הראוי לחקותה. רמת תמותת האמהות, רמת התמותה סביב הלידה ורמת תמותת התינוקות גבוהות בהרבה מאשר הרמות כמעט בכל מדינה תעשייתית אחרת. 
לעומת זאת, למיילדות יש מסורת ארוכה של העמדת היולדת במרכז וריכוז כל השליטה בידי האשה, כאשר המיילדת מספקת את התמיכה שתעצים את האשה ותחזק את המשפחה. מסיבה זו, העברת הטיפול הראשוני ביולדת בידי המיילדות מהווה אסטרטגיה מרכזית בהכנסת המימד האנושי ללידה. 
מדינות יכולות ללמוד את הטיפול המיילדותי שניתן במדינות שהתקדמו הרבה יותר בדרך להכנסת המימד האנושי ללידה, כדוגמת ניו זילנד, הולנד ומדינות סקנדינביה. במדינות אלה יותר מ-80% מהנשים רואות רק מיילדות במהלך ההריון והלידה (בבית החולים או מחוצה לו), ושם נרשמו כמה משיעורי התמותה האמהית הנמוכים ביותר בעולם, כמו גם התמותה סביב הלידה. 
מחקרים מדעי רבים הראו ארבעה יתרונות חשובים של הטיפול על ידי מיילדות: מיילדות בטוחות יותר בלידות בסיכון נמוך, מיילדות משתמשות בפחות התערבויות מיותרות, מיילדות עולות פחות, מיילדות מעניקות סיפוק רב יותר. 
ראשית, כבר לא יכול להיות כל ספק בכך שמיילדות הן נשות המקצוע הבטוחות ביותר, במקרה של לידה ברמת סיכון נמוכה. מטא-ניתוח אחד של 15 מחקרים שהשוו בין לידות שלוו על ידי מיילדות ולידות שלוו על ידי רופאים לא מצאו שום הבדלים בין התוצאות אצל הנשים או התינוקת, מלבד בכך שפחות תינוקות בעלי משקל לידה נמוך נולדו אצל המיילדות. (22) שני מחקרים אקראיים מבוקרים (RCT) שנערכו בסקטולנד (23,24) וששה מחקרים אקראיים מבוקרים שנערכו בצפון אמריקה לא מצאו כל עלייה בתוצאות שליליות כאשר מיילדת ליוותה את הלידה. (18) 
המחקר העקרוני ביותר לגבי בטיחותן של לידות בליווי מיילדת, מחקר שפורסם בשנת 1998, בחן את כל הלידות שנערכו בשנה אחת בארה"ב – יותר מארבעה מיליון לידות. לצורך המחקר נבחנו רק לידות של הריון חד-עוברי, לידות נרתיק. כמו כן הורחקו מהנתונים מקרים של גורמי סיכון חברתיים או רפואיים ואז הושוו התוצאות של לידות בליווי מיילדת עם לידות בליווי רופא. לידות בליווי מיילדת השיגו תמות תינוקות נמוכה ב-19%, תמותת יילודים נמוכה ב-33% ו-31% פחות תינוקות בעלי משקל לידה נמוך. (25) 
לאחר עיון בראיות מרחיקות הלכת לגבי בטיחות הלידה בליווי מיילדת מסכם מאמר, שהתפרסם לאחרונה בביטאון בתחום הרפואה המיילדותית: "חיפוש בספרות המדעית אינו מעלה אפילו מחקר אחד המתאר תוצאות גרועות יותר אצל מיילדות בהשוואה לרופאים, כאשר המדובר בנשים בסיכון נמוך – הראיות מציגות את הטיפול הראשוני על ידי המיילדות כבטוח באותה מידה או אף בטוח יותר מאשר טיפול על ידי רופאים." (18) 
היתרון השני שיש למיילדות, בהשוואה לרופאים, כמלוות ראשוניות של הלידה היא ההפחתה הנמרצת בשיעור ההתערבויות הפולשניות המיותרות. ראיות מדעיות מראות כי כאשר מיילדת ליוותה את הלידה, לעומת רופא, מתקיים שיעור נמוך במידה משמעותית של ההתערבויות הבאות: פקיעת מי השפיר, פחות נוזלים תוך-ורידיים ותרופות תוך-ורידיות, פחות ניטור חשמלי של העובר כשגרה, שימוש בפחות סמים משכרים, שימוש מופחת בהרדמה ובכלל זה חסם אפידורלי למניעת כאבי לידה, פחות ניתוחים קיסריים ויותר לידות נרתיקיות לאחר ניתוחים קיסריים. (18) 
היתרון השלישי של השימוש במיילדות כמלוות העיקריות ברוב הלידות הוא החיסכון בעלויות. אף שההיקף משתנה ממדינה למדינה, משכורותיהן של מיילדות הן כמעט תמיד נמוכות במידה משמעותית ממשכורותיהם של רופאים. וכמובן, משמעותם של שיעורי ההתערבות הנמוכים יותר מצד המיילדות הוא חיסכון משמעותי. הנתונים לגבי החיסכון בעלויות נסקר בדוח שדן במיילדות במדינות מתועשות (18), שם מצא מחקר אחד, לדוגמה, חיסכון של 500 דולר ארה"ב בכל פעם שמיילדת ליוותה את הלידה. 
יתרון נוסף של הטיפול על ידי מיילדות, יתרון שתומכי הלידה הרפואית נוטים לזלזל בו, הוא רמת הסיפוק של האישה ההרה והיולדת ושביעות רצונה מהטיפול. גישת המיילדת מדגישה את חשיבותה של שביעות הרצון של האשה. הראיות שבספרות המקצועית הן מוחצות: הטיפול על ידי מיילדות מקנה לאשה ולמשפחתה שביעות רצון גדולה בהרבה, במידה בעלת משמעות סטטיסטית. (18) 
מכיוון שבתי החולים הם טריטוריה של הרופאים ואף אשה לא שלטה מעולם בטיפול בה בין כתלי בית חולים, אסטרטגיה חשובה נוספת לצורך הכנסת המימד האנושי ללידה הוא העברת הלידה אל מחוץ לכותלי בית החולים. תמיד היו ותמיד יהיו נשים, בכל מקום, שבוחרות בלידה ביתית וזקוקות לשם כך במיילדת, לליווי הלידה. אבל כיום, כתוצאה מעשורים רבים של תעמולה בדבר הסיכון הכרוך בלידה, תעמולה שהופצה על ידי רופאים המפחדים בעצמם מלידה ושמספרים להם שהלידה בבית החולים היא בטוחה כל כך, סיפור שמספרים רופאים הזקוקים בעצמם לביטחון שבבתי חולים, כיום יש נשים רבות שקנו את הסיפור ומאמינות למיתוס, האומר שלידה ביתית היא עניין מסוכן. 
קשה להאמין שארגונים מיילדותיים בכמה מדינות מתועשות, כדוגמת ארה"ב, עדיין מחזיקות באותה המדיניות הרשמית נגד לידה ביתית, אותה המדיניות שנכתבה בשנות השבעים. באותן השנים לא הופרדה הלידה הביתית המתוכננת מהלידה החוץ-אשפוזית הבלתי-מתוכננת, שכללה, כמובן, שיעור תמותה גבוה עקב פגים שנולדו במוניות וכיוצא באלה. לאחר מכן, כאשר מדענים זיקקו מתוך נתונים אלה את הנתונים בדבר הלידה הביתית המתוכננת, התגלה שבלידה כזו קשורה תמותה סביב-לידתית נמוכה באותה המידה כמו לידה בסיכון נמוך בבית חולים, או אך נמוכה ממנה. כמות רבה של ספרות מדעית מתעדת זאת, כולל מקרים בהם מלוות הלידה היא אחות מיילדת (26) או כאשר זוהי מיילדת ללא תואר אחר בסיעוד (27-29). מטא-ניתוח של בטיחות הלידה הביתית, שפורסם כמאמר בשנת 1997, מדגים בצורה חד-משמעית את בטיחותה של הלידה הביתית וכולל סקירה מצוינת של הספרות המקצועית בנושא. (30) 
אם כך, הבעיה האמיתית של לידה ביתית אינה בעיה של בטיחות אלא בעיות של חירות וקדושת המשפחה. עבור יותר מ-80% מהנשים, שלא היו להן סיבוכים משמעותיים במהלך ההריון, לידה ביתית מתוכננת היא בחירה בטוחה לגמרי. כל רופא, בית חולים או ארגון רפואי שמנסה להניא נשים ברמת סיכון נמוכה מלבחור בלידה ביתית מונע מהן חירות יסוד אנושית בכך שהם מונעים ממנה את המידע המלא והבלתי-מעוות ומגביל את חירותה של האשה לבחור במיקום הלידה. לידת תינוק היא אחד האירועים החשובים ביותר בחיי המשפחה וכאשר המשפחה בוחרת בלידה ביתית מתוכננת, יש לכבד את קדושת המשפחה. 
עקב התעמולה המפחידה של רבים מהרופאים המיילדים לגבי רמת הסיכון הכרוכה בלידה, נשים רבות רוצות את החופש לשלוט בלידתן-שלהן אך זקוקות ל"ביטחון" של מוסד. כיצד יכולות נשים כיום לשמור על השליטה בלידה ולזכות בהעצמה מתוך הלידה ולקבל סיוע מטעם מיילדת ועדיין להרגיש נינוחה ומוגנת על ידי מוסד? באמצעות בחירה במרכז לידה אלטרנטיבי, נפרד מבית חולים, המאויש על ידי מיילדות. 
המאפיין הראשון של מרכז לידה אלטרנטיבי הוא שהמרכז חופשי מכל שליטה על ידי בית חולים. בית חולים שטוען כי יש לו "מרכז לידה" דומה למאפייה שטוענת שהיא מוכרת "לחם מאפה-בית". כדי להיות מרכז לידה על המרכז להעמיד את היולדת בשליטה על כל דבר שקורה לה ולתינוקה. משמעות הדבר היא שעל מרכז הלידה להיות מאויש על ידי מיילדות להפעיל פרוטוקולים שהגדירו מיילדות. 
סוג הטיפול שמציע מרכז לידה שונה מאוד מבית חולים. בבית חולים נמצא הרופא תמיד בשליטה מלאה, בעוד שבמרכז לידה נמצאת היולדת בשליטה. בבית החולים הדגש הוא על נהלים ושגרות בעוד שבמרכז הלידה הדגש הוא על אינדיבידואליות ובחירה מודעת. הנהלים של בית חולים מוגדרים תוך הבאת כל הסיבוכים האפשריים בחשבון, בעוד שמרכז הלידה מתמקד בנורמליות, בסינון וניפוי, ובהסתכלות. בתי חולים מגדירים כאב כדבר נורא שיש להדבירו באמצעות תרופות וסמים, במרכז הלידה מובן כי יש לכאבי הצירים פונקציה פיזיולוגית וכי ניתן להקל עליהם באמצעות שיטת שאינן פרמקולוגיות ואשר הוכחו מדעית, כדוגמת טבילה במים, שינוי תנוחה, תנועה, עיסוי, נוכחות בני משפחה, נוכחות רציפה של אותו מלווה לידה. 
בבית החולים הזירוז הוא עניין שכיח. הזירוז מפעיל סמים רבים עוצמה, המגבירים את הכאב ומוסיפים סיכונים רבים, בעוד שבמרכז הלידה מעודדת הלידה באמצעים שאינם פרמקולוגיים, כולל הליכה וגירוי מיני, כדוגמת עיסוי הפטמות. בבית החולים הצוות אינו נמצא תמיד אלא בא והולך ומשתנה מדי שמונה שעות, בעוד שבמרכז הלידה ישנה נוכחות רציפה של מיילדת אחת במהלך הלידה כולה. בבית החולים נלקח התינוק שנולד זה-עתה מהאם מסיבות שונות, כדוגמת ביצוע בדיקה ליילוד, בעוד שבמרכז הלידה התינוק שנולד זה-עתה לעולם אינו נלקח מהאם. 
האם מרכזי לידה הם מקומות בטוחים עבור אישה ללדת, אם לא היו לה סיבוכים במהלך ההריון? זוהי שאלת מפתח, משום שבמאבק בין הגישה הרפואית לגישה האנושית אל הטיפול המיילדותי, מרכזה הלידה מהווה איום גדול על הרופאים ועל בתי החולים ועל התעשייה המייצרת את כל הטכנולוגיות המיילדותיות. מכיוון שהלידה הרפואית יקרה כל כך וכוללת שהות יקרה בבית החולים, רופאים מיילדים עתירי שכר ושימוש בכמות גדולה כל כך של התערבות היי-טקית, על הרופאים ובתי החולים לשכנע את הציבור ואת אלה ששולטים במימון שירותי הבריאות כי הדרך שלהם היא הדרך הבטיחותית היחידה. אחרת, הם יאבדו במהירות חלק ניכר מעסקיהם. וכך קורה שארגוני רפואה מיילדת נוהגים להילחם נגד כל לידה שהם לא שולטים בה. קו ההגנה הראשון נגד כל לידה חוץ-אשפוזית מתוכננת הוא הגדרתה כ"לידה מסוכנת". 
הדרך היחידה לקבוע אם מרכזי לידה בטיחותיים הוא לגשת אל הראיות המדעיות. סקירה יסודית של הראיות המדעיות המתארות מרכזי לידה (31) מדווח כי בשנות השבעים והשמונים התנהלו מספר מחקרים תיאוריים של מרכזי לידה לאחר מכן, בשנת 1989, פורסם מאמר חשוב ביותר בנושא מרכזי לידה: "המחקר האמריקאי הלאומי על מרכזי לידה". מחקר זה כלל 84 מרכזי לידה ו-11,814 לידות. (32) בשנות השמונים השוו שבעה מחקרים נוספים את הלידה במרכז לידה עם לידה בבית חולים ודווח מחקר RCT אחד. התוצאות של מחקר זה מדווחות להלן. 
בנוגע לעניין הבטיחותי, המחקר האמריקאי הלאומי על מרכזי לידה דיווח על אפס תמותה אימהית ותמותה תוך-לידה ותמותת יילודים בשיעור של 1.3 מתוך כל 1000 לידות חיות. שיעור זה מקביל לשיעורים בבתי החולים בעלי רמות הסיכון הנמוכות ביותר. שש-עשרה אחוז מהלידות במרכז הלידה הועברו לבית החולים. שיעור כזה של העברת יולדות שתכננו לידה במרכז לידה אל בתי חולים עקב סיבוכים נמוך יותר משיעור הלידות המתוכננות כלידות בבית חולים המועברות לחדרי הניתוח עקב סיבוכים. בסטטיסטיקה של מרכזי הלידה הצורך בטיפול מתייחס לכל הסיבוכים, ההתערבויות והתוצאות של לידות במרכז לידה שהועברו לבית חולים. 
בטיחותה של לידה במרכז לידה מאוששת עוד על ידי מחקרים נוספים שנערכו בשנות התשעים. במחקרים אלה התבררו התוצאות של לידות במרכזי לידה – תמותה סביב הלידה, תמותת יילודים, ציוני אפגר, שיעורי יילודים במשקל לידה נמוך – בכל המחקרים כטובים באותה מידה כמו תוצאות של לידה בבית חולים או כטובים מהן. 
בנוסף לראיות בדבר בטיחותם של מרכזי הלידה, מחקרים אלה כללו נתונים נוספים בדבר מאפייני הנשים שבחרו מרכזי לידה. לאחר השלמת הלידה במרכז לידה, יותר מ-99% מהיולדות אמרו שהן ימליצו על לידה במרכז לידה לחברותיהן ו-94% אמרו שהן עצמן יחזרו למרכז הלידה בכל לידה עתידית. מחקר בשיטת RCT מצא כי 63% מהיולדות במרכזי הלידה חוו שיפור בדימוי העצמי בעוד של-18% מהנשים שילדו בבית חולים חוו שיפור בדימוי העצמי. (31) 
בנוגע לקידום ההנקה, מחקרים בארה"ב, בדנמרק ובשוודיה מצאו שיעורים גבוהים בצורה משמעותית של הנקה מוצלחת ביולדות שילדו במרכזי לידה. 
סריקת הספרות המקצועית שעסקה במרכזי לידה (31) השוותה מספר שיעורי ההתערבויות המיילדותיות שבמחקר האמריקאי הלאומי על מרכזי לידה עם שיעורי ההתערבויות המיילדותיות במדינה אחת (אילינוי). במרכזי לידה, 99% מהלידות היו לידות נרתיקיות ספונטניות. זאת בהשוואה ל-55% בלידות בבתי-חולים. בפחות מ-4% מהלידות במרכזי הלידה נעשה זירוז תרופתי או באמצעות פקיעת הקרום השלייתי ו/או אוקסיטוסין. זאת בהשוואה ל-40% מהלידות בבתי חולים. ניטור עוברי אלקטרוני נעשה ב-8% מהלידות במרכזי לידה וב-95% מהלידות בבתי החולים. 
הרדמה מקומית או מלאה (כולל חסם אפידורלי) בוצע ב-13% מהלידות במרכזי הלידה וב-42% מהלידות בבתי החולים. לידה נרתיקית כירורגית (מלקחיים או ואקום) בוצעה בפחות מ-1% בלידות במרכזי לידה וב-10% מהלידות בבתי החולים. ניתוח קיסרי בוצע בפחות מ-5% מהלידות במרכזי לידה וב-21% מהלידות בבתי החולים. לאחר עיון בטבלאות אלה, המשוות את ההתערבויות, ברור שהשאלה ההגיונית אינם "האם לידה במרכז לידה היא לידה בטיחותית?" אלא "האם לידה בבית חולים היא לידה בטיחותית?" 
עם התפשטות החדשות לגבי בטיחותם של מרכזי הלידה מוקמים יותר ויותר מרכזי לידה. במהלך העשור האחרון עלה מספר מרכזי הלידה בגרמניה מאחד עד יותר מחמישים. ביפן סיפקה רשת של בתי לידה חלק ניכר משירותי המיילדות במחצית הראשונה של המאה הקודמת, אבל במהלך הכיבוש האמריקאי לחצו הרופאים והאחיות מהצבא האמריקאי על היפנים שיסגרו את בתי הלידה. ואולם, כיום נרשמת עליה מחדש של בתי לידה ביפן.
בהשוואה ללידות בבתי-חולים, לידות בית ולידות במרכזי לידה הן בטיחותיות, הרבה פחות יקרות, משתמשות בהרבה פחות התערבויות מיותרות ומקנות שביעות רצון רבה יותר לאשה ולמשפחתה. כלומר, לידה חוץ-אשפוזית היא אסטרטגיה חשובה בהכנסת המימד האנושי לטיפול בלידה. 
אסטרטגיה נוספת בהבאת המימד האנושי ללידה היא שילוב המטפלים והטיפול החוץ-אשפוזיים עם האשפוזיים. משימה זו הושגה בהצלחה יתרה בפורטלזה שבברזיל, באמצעות מיילדות מבוססות-קהילה ששיתפו פעולה באופן הדוק עם הרופאים המיילדים. (33) תוכנית לדוגמה זו, שזכתה להוקרה כלל-עולמית, התבטלה, למרבה הצער, עם מות הרופא המיילד בעל החזון, שהקים אותה. נתונים ממקומות כדוגמת אוסטרליה מראים כי כאשר קיים שיתוף פעולה בין מיילדות המלוות לידות ביתיות ובין רופאים בבתי החולים המקומיים, פחות תינוקות מתים וכולם לומדים זה מזה. 
הלידה היא עניין פוליטי. אסטרטגיה חיונית עבור חסידי הבאת המימד האנושי ללידה היא להיות פעילים פוליטית. פוליטיקאים וסוכנויות ממשלתיות מקבלים החלטות מכריעות בדבר הטיפול ביולדות וחיוני ללמד אותם על הכנסת המימד האנושי ללידה ולהשיג מעורבות אישית מצידם. 
על חסידי הכנסת המימד האנושי ללידה להזהיר פוליטיקאים ומעצבי מדיניות מפני השימוש בטקטיקות הפחדה. טקטיקות אלה משמשות כמה מהגורמים הריאקציונריים שבממסד הרפואי והסיעודי, המעלים את טענות הבטיחות והטוענים, מבלי שיהיה בידיהם בדל הוכחה לכך, כי הכנסת המימד האנושי ללידה היא דבר מסוכן – כי לידה בליווי מיילדת מסוכנת יותר מאשר לידה בליווי רופא וכי לידה מחוץ לבית חולים בטיחותית פחות מאשר לידה בתוך בית חולים. 
טקטיקת הפחדה נפוצה אחרת משמשת רופאים מיילדים הטוענים כי כל מקרה של לידה חוץ-אשפוזית המועברת אל בית החולים מהווה "לידה במצב חמור". התשובה על ביקורת זו היא: "כמובן!" מיילדת חוץ-אשפוזית מיומנת תעביר לבית החולים רק את אותם המקרים המעטים בהם מתעוררת בעיה חמורה המחייבת התערבויות כירורגיות שאי אפשר לבצע בבית. כך, עבור הרופאים המיילדים שלא ליוו מעולם לידה ביתית (ובמקומות רבים אלה הם כמעט כל הרופאים המיילדים), העברות אלה מחוץ לבית החולים, על כל הבעיות הכרוכות בהן, הן ההיכרות היחידה שיש להם עם לידות מחוץ לבית החולים והם מניחים בטעות שמקרים אלה מייצגים את כל הלידות החוץ-אשפוזיות. הדבר דומה למכונאי רכב הרואה מספר מכוניות של מרצדס שלכולן בעיות מכניות ומגיע למסקנה שמרצדס אינה מייצרת מכוניות טובות – ושוכח שעל כל מרצדס שמגיעה למוסך שלו יש אלפי מרצדסים שנוסעים בכבישים ללא כל תקלה ומשום כך אינם מגיעים למוסך שלו. זו הסיבה לכך שעל רופאים לחוות בעצמם את הלידה החוץ-אשפוזית. 
המניע של טקטיקות הפחדה אלה הוא ניסיון מצד כמה מהרופאים (ולפעמים אפילו האחיות) להגן על הטיפול המיילדותי כטריטוריה שלהם. רופאים נוטים לעיתים קרובות להעמיס על המחוקקים שפה טכנית, המרמזת שרק רופאים יכולים להבין כך שעל השומע "לסמוך על הרופא". יש לעודד פוליטיקאים וקובעי מדיניות לשאול את אלה שקובעים קביעות הפחדה "האם תוכלו להציג את הנתונים המדעיים המוכיחים את דבריכם?" המחוקקים עשויים ללמוד הרבה אם ישאלו את אלה שקובעים קביעות הפחדה בכמה לידות חוץ-אשפוזיות הם נכחו. 

סיכום 
הפתרון היסודי הוא לגבש דמויות חברתיות ופוליטיות חדשות עבור הרפואה כמקצוע ועבור הטיפול הרפואי. ויש רופאים מיילדים המצטרפים למאמץ לאיתור דמויות חדשות אלה עבור המקצוע שלהם. הטיפול המיילדותי זקוק להיפוך כדי שבמקום שיתרחק לאיטו מהפיזיולוגיה ומהסביבה החברתית והתרבותית יתקרב התהליך ויטה לכיבוד האשה ולעבודה עמה ועם משפחתה. תוך העברת השליטה הרפואית למקבלי הטיפול. כדאי שאלה שמפחדים מתוהו ובוהו יזכרו את אזהרתו של צ`רצ`יל: דמוקרטיה היא צורת השלטון הגרועה ביותר, עד שאנו שוקלים את החלופות. 
העברת השליטה החלה במקומות שונים, כאשר ועדות ציבוריות מקומיות החליטו החלטות בדבר מדיניות הטיפול הרפואי ועל קדימויות – טיפול פוסט-מודרני ביולדות. כל נושא הקשור בהריון ולידה – כיצד הם נתפסים על ידי החברה, כיצד נושאות נשים את כאבי הצירים, כיצד `מנוהלת` הלידה על ידי מלווי הלידה – כל אלה קשורים לתרבות בקשר הדוק. שליטה מקומית מובילה להעצמת נשים, מה שמוביל בתורו למשפחה ולחברה בריאה יותר. נשים מקומיות צריכות ללדת במים מקומיים. אנשים שוחים באוקיינוס הראשוני הפיזיולוגי, החברתי והתרבותי במשך זמן רב, רב מאוד. אנשים יכולים לראות את המים, יודעים איפה הכרישים ויש להם את המיומנות למצוא בסופו של דבר את דרכם לעבר החזרת המימד האנושי ללידה. 

מראי מקום 
1. World Health Organization “Having a Baby in Europe”, 
European Regional Office, 1985 
2. Wagner M “Public health aspects of infant death in industrialized countries: the Sudden emergence of sudden infant death.” Annales Nestle 50: 2 1992 
3. Hall M, Bewley S “Maternal mortality and mode of delivery” Lancet 354, p 776, 1999 
4. McCarthy B “US maternal death rates are on the rise” Lancet 348:394, 1996 
5. World Health Organization. WHO revised estimates of maternal mortality: a new approach by WHO and UNICEF. Geneva, WHO 1996; report no. WHO/FRH/MSM/96.11 
6. Notzon F “International differences in the use of obstetric 
interventions” JAMA 263:24, 3286-3291, 1990 
7. Lomas J, Enkin M “Variations in operative delivery rates”, in 
Effective Care in Pregnancy and Childbirth. Eds I Chalmers, M 
Enkin, M Keirse, Oxford University Press, 1989 
8. Wagner M “Misoprostol (cytotec) for labor induction: a cautionary 
tale.” Midwifery Today, Spring 1999 
9. Hofmeyr GJ “ Misoprostol administered vaginally for cerivcal 
ripening and labour induction with a viable fetus.” The Cochrane 
Library, Issue 2, 1999, Oxford: update software
10. Plaut M, Schwartz M, Lubarsky S “Uterine rupture associated 
with the use of misoprostol in the gravid patient with a previous 
cesarean section” Am J Obstet Gynecol 180: 6, 1535-40, 1999 
11.Blanchette H, Nayak S, Erasmus S “Comparison of the safety and 
efficacy of intravaginal misoprostol with those of dinoprostone for 
cervical ripening and induction of labor in a community hospital” 
Am J Obstet Gynecol 180: 6, 1543-50, 1999 
12. Sachs B, Castro M, Frigoletto F “The risks of lowering the 
cesarean-delivery rate” New Eng. J. Med. 340:1, 54 – 57, 
1999 
13.Wagner M “The Public Health versus Clinical Approaches to Maternity 
Services: The Emperor Has No Clothes.” Journal of Public Health Policy 19: 1, 25 – 35, 1998 
14 Bruner, J et al. “All-fours maneuver for reducing shoulder dystocia 
during labor.” J Reprod. Med. 43:439-443, 1998 
15 Chauhan s, Roach H, et al “Cesarean section for suspected fetal 
distress: Does the decision-incision time make a difference?” J 
Reprod.Med. 42: 6, 347-352, 1997 
16. Olatunbosun O, Edouard L, Pierson R “British physician’s 
attitudes to evidence based obstetric practice” Br. Med J 316:365 
1998 
17. Wagner, M “Choosing caesarean section”, Lancet, 356, 
1677-1680, 2000 

18. Wagner, M “Midwifery in the Industrialized World” J. 
Society Obst. Gyn Canada, 20, 13, 1225-34, 1998 
19. Rattner, D “Sobre a hipotese de estabilizacao das taxas de 
cesarea do Estado de Sao Paulo, Brasil” Rev. Saude Publica, 
30:1, 19-33 1996 
20. Secretariat of Health, Sao Paulo State, Brazil, 1999 
21. FIGO Committee for the Ethical Aspects of Human Reproduction 
and Women’s Health: “Ethical aspects regarding cesarean 
delivery for non-medical reasons" Int J Obs & Gyna, 64, 317- 
322, 1999 
22. Brown S, Grimes D “A meta-analysis of nurse practitioners and 
nurse midwives in primary care. Nurs Res, 44, 332-9, 1995 
23. Hundley V, Cruickshank R, Lanf G, Glazener C et al “Midwifery 
managed delivery unit: a randomised controlled comparison with 
consultant led care.” BMJ 309, 1401-1404, 1994 
24.Turnbull D, Holmes A, Shields N Cheyne H et al “Randomised, 
controlled trial of efficacy of midwife-managed care” Lancet 348, 
(9022), 213-218. 1996 
25. MacDorman M, Singh G “Midwifery care, social and medical risk 
factors, and birth outcomes in the USA” J Epidemiol Community 
Health 52, 310-317, 1998 
26. Murphy P, Fullerton J “Outcomes of intended home births in 
nurse-midwifery practice: a prospective descriptive study.” Obstet 
& Gynecol 92, 3, pp 461-470, 1998 
27. Durand AM “The safety of home birth: The Farm study” Am J 
Public Health, 82:450-453, 1992 
28. Schramm W et al “Neonatal mortality in Missouri home births.” 
Am J Public Health 77:930-935, 1987 
29. Hinds M et al “Neonatal outcome in planned v. unplanned out-of- 
hospital births in Kentucky" ”JAMA 253:1578-1582, 1985 
30. Olsen O “Meta-analysis of the safety of home birth” Birth 24:1, 
pp 4-16, 1997 
31. Stephenson P, Ford Z, Schaps M “Alternative Birth Centers in 
Illinois: A resource guide for policy makers” University of Illinois 
at Chicago Center for Research on Women and Gender, and the 
Health and Medicine Policy and Research Group. June 1995 
32. Rooks J. et al “The National Birth Center Study”, New England J 
Med, 321, 1804 – 1811, 1989 
33. Wagner M Pursuing the Birth Machine: the Search for 
Appropriate Birth Technology, ACE Graphics, Sydney & London 
1994 (available at www.amazon.com)